RANCANGAN MENGAJAR TAHUNAN MATEMATIK TAHUN 2
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
1.
NOMBOR BULAT HINGGA 1000.
|
1.1
Menama dan menentukan nilai nombor.
|
(i)
Menamakan nilai nombor hingga 1000 :
(a) Membaca sebarang nombor yang
diberi
dalam perkataan.
(b) Menyebut sebarang nombor yang
diberi
dalam bentuk angka.
(c) Memadan angka dengan namanya
dalam
perkataan.
|
B1D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 1
|
|
(ii) Menentukan nilai nombor hingga 1000 :
(a) Menunjukkan kuantiti bagi
nombor yang
disebut dengan menggunakan objek,
gambar, garis nombor dan abacus 4 : 1.
(b) Memadankan kumpulan objek dengan
nombor.
(c) Menyusun kumpulan objek, kad
gambar dan
kad angka mengikut tertib menaik dan tertib
menurun.
(d) Membandingkan dua nombor dan
menyebut
sebarang nombor yang terletak di
antaranya.
|
B2D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 1
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
1.
NOMBOR BULAT HINGGA 1000.
|
1.2
Menulis nombor.
|
(i) Menulis sebarang nombor hingga
1000
apabila diberi nombor itu dalam perkataan.
(ii) Menulis dalam perkataan
sebarang nombor
hingga 1000.
|
||
1.3 Melengkapkan sebarang
rangkaian nombor.
|
(i)
Membilang nombor dalam lingkungan 1000
secara :
(a)
seratus-seratus
(b)
sepuluh-sepuluh
(c)
satu-satu
(d)
dua-dua
(e)
lima-lima
tertib menaik dan
menurun.
(ii) Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
dalam lingkungan 1000 secara :
(a)
seratus-seratus
(b)
sepuluh-sepuluh
(c)
satu-satu
(d)
dua-dua
(e)
lima-lima
tertib menaik dan
menurun.
|
B2D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 1
B2D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 1
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
1.
NOMBOR BULAT
HINGGA 1000.
|
1.4 Menentukan nilai tempat
bagi sebarang nombor.
|
(i) Menamakan nilai tempat bagi setiap digit
dalam sebarang nombor hingga 1000.
(ii) Menyatakan nilai digit bagi sebarang
nombor hingga 1000.
(iii) Menyatakan nilai tempat dan
nilai digit
bagi sebarang nombor dengan
menggunakan abakus 4:1.
(iv) Mencerakinkan sebarang nombor dalam :
(a)
sebutan ratus, puluh dan sa
(b)
bentuk panjang yang menunjukkan nilai setiap digit.
|
B2D2E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 2
B2D2E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 2
|
|
1.5 Membundarkan sebarang
nombor kepada puluh
dan ratus terdekat.
|
(i) Membundarkan sebarang nombor
hingga
1000 kepada puluh dan ratus terdekat.
|
B3D2E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 2
|
||
NOMBOR DAN OPERASI
2.
TAMBAH DALAM
LINGKUNGAN 1000.
|
2.1
Menambah sebarang dua
nombor.
|
(i)
Menambah sebarang dua nombor hingga
tiga digit tanpa menggumpul semula.
(ii) Menambah sebarang dua nombor
hingga
tiga digit dengan menggumpul semula
dari :
(a)
sa ke puluh
(b)
puluh ke ratus
(c)
sa ke sepuluh dan puluh ke ratus hasil tambahnya hingga
1000.
(iii) Menambah sebarang dua nombor dengan
menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 3
|
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
2.
TAMBAH DALAM
LINGKUNGAN 1000.
|
2.2 Menambah sebarang tiga
nombor.
|
(i)
Menambah sebarang tiga nombor hingga
tiga digit tanpa menggumpul semula.
(ii) Menambah sebarang tiga nombor
hingga
tiga digit dengan menggumpul semula
dari :
(a)
sa ke puluh
(b)
puluh ke ratus
(c)
sa ke sepuluh dan puluh ke ratus hasil tambahnya hingga
1000.
(iii) Menambah sebarang tiga nombor dengan
menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 3
|
|
2.3 Menyelesaikan masalah
tambah.
|
(i)
Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
tambah yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian
yang
melibatkan penambahan dua
nombor.
|
B4D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 3
|
||
NOMBOR DAN OPERASI
3.
TOLAK DALAM
LINGKUNGAN 1000.
|
3.1
Menolak sebarang dua
nombor.
|
(i)
Menolak sebarang dua nombor hingga
tiga digit tanpa menggumpul semula.
(ii) Menolak sebarang dua nombor
hingga
tiga digit dengan menggumpul semula
dari :
(a)
Puluh ke sa
(b)
Ratus ke puluh
(c)
Ratus ke puluh dan puluh ke sa
(iii) Menolak sebarang dua nombor dengan
menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 4
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
3.
TOLAK DALAM
LINGKUNGAN 1000.
|
3.2 Menolak berturut-turut
dua nombor daripada
sebarang nombor.
|
(i)
Menolak berturut-turut dua nombor
daripada sebarang nombor hingga 1000
tanpa dan dengan menggumpul semula.
(ii)
Menolak berturut-turut dua nombor
daripada sebarang nombor hingga 1000
dengan menggunakan abakus 4:1.
|
B3D1E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 4
|
|
3.3 Menyelesaikan masalah
tolak.
|
(i)
Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
tolak yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian
yang
melibatkan penolakan dua nombor.
|
B4D1E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 4
|
||
NOMBOR DAN OPERASI
4.
DARAB
|
4.1 Menulis ayat matematik
bagi operasi darab.
|
(i)
Membina dan menyebut kumpulan sama banyak
menggunakan :
(a)
bahan konkrit
(b)
gambar
(c)
garis nombor
(ii) Menulis ayat matematik tambah
berulang :
(a)
dua-dua
(b)
lima-lima
(c)
sepuluh-sepuluh
(d)
empat-empat
(iii) Memperkenalkan simbol darab
dan sama
dengan :
(a)
Mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang
relevan dalam konteks darab.
(b)
Menulis simbolnya.
(c)
Menggunakan sImbol bagi menulis ayat matematik berdasarkan
situasi yang diberi.
|
B1D3E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 5
|
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
4.
DARAB
|
4.1 Menulis ayat matematik
bagi operasi darab.
|
(iv) Menulis ayat matematik darab apabila diberi
kumpulan dua-dua, lima-lima,
sepuluh-sepuluh
dan empat-empat berbantukan :
(a)
objek
(b)
gambar
(c)
garis nombor
yang sama banyak.
(v)
Menulis operasi darab yang sama jawapannya
dengan operasi darab yang diberi
dengan
mengubah susunan nombor yang
didarabkan.
|
B3D1E3
Rujuk Standard Dokumen
m/s 5
B3D1E4
Rujuk Standard Dokumen
m/s 5
|
|
4.2 Melengkapkan ayat
matematik darab.
|
(iv)
Membina sifir dua, lima, sepuluh dan empat
dengan berpandukan :
(a)
objek konkrit
(b)
gambar
(c)
garis nombor
(ii) Menentukan nilai bagi sifir satu dan sifir.
(iii) Melengkapkan ayat matematik
darab yang
melibatkan sifir dua,
sifar.
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
(iv)
DARAB
|
4.3 Menyatakan secara
spontan sifir darab.
|
(iv)
Menyatakan secara spontan sifir dua, lima,
sepuluh, empat, satu dan sifar mengikut
:
(a)
tertib menaik
(b)
rawak
(c)
salah satu daripada dua nombor yang didarab untuk memberi
hasil darab tertentu.
(ii) Menunjukkan hasil darab dengan menggunakan
ymbol 4:1.
|
||
4.4 Menyelesaikan masalah
harian yang melibatkan
sifir darab.
|
(iv)
Menggunakan sifir dua, lima, 10 dan empat
bagi :
(a)
Mereka cerita berdasarkan ayat matematik darab yang diberi.
(b)
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pendaraban dua
nombor.
|
B4D1E3
Rujuk Standard Dokumen
m/s 6
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
5.
BAHAGI
|
5.1
Menulis ayat matematik bagi operasi bahagi.
|
(iv)
Mengelaskan kepada kumpulan dua-dua, lima-
menyatakan kumpulan yang diperoleh
dengan
menggunakan :
(a)
objek
(b)
gambar
(c)
garis nombor
(ii) Memperkenalkan ymbol bahagi dan sama
dengan :
(a)
Mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang
relevan dalam konteks bahagi.
(b)
Menulis simbolnya
(c)
Menggunakan symbol bahagi dan sama dengan bagi menulis ayat
matematik berdasarkan situasi yang diberi.
(iii) Menulis ayat matematik berdasarkan aktiviti
:
(a)
penggumpulan
(b)
pengongsian
(c)
tolak berturut-turut
(d)
songsangan operasi darab
|
B1D3E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 7
B3D1E4
Rujuk Standard Dokumen
m/s 7
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
5.
BAHAGI
|
5.2
Melengkapkan ayat
matematik bahagi.
|
(iv)
Melengkapkan ayat matematik yang melibatkan
pembahagian dengan dua,
empat berpandukan :
(a)
objek konkrit
(b)
gambar
(c)
garis nombor
(ii) Menentukan nilai bagi pembahagian dengan
satu.
(iii) Menetukan nilai bagi pembahagian melibatkan
nombor yang dibahagi adalah sifar.
(iv) Melengkapkan ayat matematik bahagi yang
melibatkan sifir dua,
sifar.
|
B4D1E4
Rujuk Standard Dokumen
m/s 7
|
|
5.3
Menyatakan secara spontan yang melibatkan pembahagian.
|
(i)
Menyatakan secara spontan pembahagian
dengan dua,
mengikut :
(a)
tertib menaik
(b)
rawak
(c)
salah satu daripada dua nombor yang dibahagi untuk memberi
hasil bahagi tertentu dalam pembahagian apabila disoal.
(ii) Membahagi dengan menggunakan abakus 4:1.
|
B5D1E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 8
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
5. BAHAGI
|
5.4
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pembahagian.
|
(i)
Menggunakan pembahagian dengan dua,
10 dan empat bagi :
(a)
Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
bahagi yang diberi.
(c)
Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan pembahagian dengan dua,
10, empat, satu dan sifar.
|
B4D1E4
Rujuk Standard Dokumen
m/s 8
B5D1E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 8
|
|
NOMBOR DAN OPERASI
6. PECAHAN
|
6.1 Menamakan pecahan
wajar.
|
(i)
Mengenal pasti pecahan wajar yang
pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga
10
dengan menggunakan bahan konkrit,
gambar
dan lipatan kertas.
(ii) Menyebut pecahan wajar satu perdua, satu
pertiga, satu perempat, satu perlima,
satu
perenam, satu pertujuh, satu perlapan,
satu
persembilan dan satu persepuluh.
(iii) Menamakan pecahan wajar yang
pengangkanya hingga 9 dan penyebutnya
10.
(iv) Melorek gambarajah mengikut pecahan yang
diberi.
|
B2D3E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 9
B3D3E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 9
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
6.
PECAHAN
|
6.2 Menulis pecahan wajar.
|
(i) Menulis pecahan wajar yang
pengangkanya 1
dan penyebutnya hingga 10 apabila disebut dan
mengikut lorekan pada gambarajah.
|
||
6.3 Membandingkan nilai dua
pecahan wajar.
|
(i) Membandingkan nilai dua pecahan wajar yang
pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga
10
dengan berpandukan lipatan kertas,
papan
pecahan dan gambarajah.
|
B3D3E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 9
|
||
NOMBOR DAN OPERASI
7.
PERPULUHAN
|
7.1 Mengenal pasti konsep
perpuluhan.
|
(i)
Menukar pecahan persepuluh kepada
perpuluhan.
(ii) Menyebut perpuluhan sifar perpuluhan
satu
hingga sifar perpuluhan sembilan
dengan betul.
(iii) Menunjukkan nombor 0.1 hingga
0.9 pada garis
nombor.
(iv) Melorek gambarajah mengikut perpuluhan
yang diberi.
|
B2D4E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 10
B3D4E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 10
|
|
7.2 Menulis Perpuluhan.
|
(i)
Menulis sifar perpuluhan satu hingga
sifar
perpuluhan sembilan apabila disebut
mengikut
lorekan pada gambarajah dan pada garis
nombor.
|
|||
7.2 Membandingkan nilai
perpuluhan
|
(i)
Memandingkan nilai sifar perpuluhan satu
hingga sifar perpuluhan sembilan dengan
berpandukan lipatan kertas, garis
nombor dan
gambarajah.
|
B3D4E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 10
|
||
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
8. WANG HINGGA RM100
|
8.1 Mengenal dan menyebut
nilai mata wang
|
(i)
Mengenal pasti mata wang kertas RM50 dan
RM100.
(ii) Mewakilkan nilai wang dengan menggunakan
abakus 4:1.
(iii) Menyatakan gabungan beberapa keping wang
yang memberikan jumlah nilai yang
tertentu
hingga RM100.
|
B1D4E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 11
B2D5E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 11
|
|
8.2 Menambah nilai wang
|
(i) Menambah dua nilai wang yang melibatkan :
(a)
ringgit
(b)
sen
(c)
ringgit dan sen
dan jumlahnya tidak melebihi RM100.
(ii) Menambah tiga nilai wang yang melibatkan :
(a)
ringgit
(b)
sen
(c)
ringgit dan sen
dan jumlahnya tidak melebihi RM100.
|
B3D1E5
Rujuk Standard Dokumen
m/s 11
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
NOMBOR DAN OPERASI
8.
WANG HINGGA RM100.
|
8.3
Menolak nilai wang.
|
(i)
Menolak dua nilai wang yang melibatkan :
(a)
ringgit
(b)
sen
(c)
ringgit dan sen
(ii) Menolak berturut-turut dua nilai wang
daripada
sebarang nilai wang hingga RM100 yang
melibatkan :
(a)
ringgit
(b)
sen
(c)
ringgit dan sen
|
B3D1E6
Rujuk Standard Dokumen
m/s 11
|
|
8.4
Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah
dan operasi tolak.
|
(i)
Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
tambah dan tolak yang melibatkan wang.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang
melibatkan
operasi tambah dan tolak berkaitan
dengan
wang.
|
B4D1E5
Rujuk Standard Dokumen
m/s 12
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
|
STANDARD PRESTASI
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
9.
MASA DAN WAKTU
|
9.1
Menyatakan waktu dalam jam dan minit.
|
(i) Mengenal tanda senggatan minit pada muka
jam.
(ii) Mengenal tanda senggatan dan angka yang
menandakan gandaan
jam.
(iii) Menyata dan menunjukkan waktu
dalam jam
dan gandaan
(iv) Menukar waktu dalam jam dan
gandaan
angka dan sebaliknya.
(v) Merekodkan waktu dalam jam dan
gandaan
minit dalam bentuk angka.
(vi) Merekodkan aktiviti harian
mengikut waktu
dalam jam dan minit.
|
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 13
B3D5E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 13
|
|
9.2
Menyatakan perkaitan dalam waktu.
|
(i)
Menyatakan perkaitan :
(a)
hari dengan jam
(b)
jam dengan minit
|
B3D5E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 13
|
||
SUKATAN DAN GEOMETRI
10.
PANJANG
|
10.1 Mengenal unit sentimeter
dan meter.
|
(i) Mengenal unit sentimeter dan meter dengan
memerhatikan senggatan pada pembaris
dan pita ukur.
(ii) Mengenal ukuran panjang dalam unit :
(a)
cm
(b)
m
(iii) Menulis ukuran panjang yang diberi dalam :
(a)
sentimeter dengan menggunakan simbol
cm.
(b)
meter dengan menggunakan simbol m.
|
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s
14
|
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
10. PANJANG
|
10.2 Mengukur dalam unit
sentimeter dan meter.
|
(i)
Mengukur dan menandakan jarak yang
ditentukan dalam unit :
(a)
sentimeter
(b)
meter
(ii) Mengukur dan merekodkan ukuran panjang
objek dalam unit :
(a)
sentimeter
(b)
meter
(iii) Melukis garis lurus mengikut
ukuran yang
diberi dalam unit :
(a)
sentimeter
(b)
meter
|
B3D5E3
Rujuk Standard Dokumen
m/s 14
|
|
10.3 Menganggar dalam unit
sentimeter dan meter.
|
(i)
Menganggar panjang suatu objek dalam unit
sentimeter dan unit meter dan
bandingkan
anggaran dengan ukuran sebenar.
|
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 14
|
||
SUKATAN DAN GEOMETRI
11.
JISIM
|
11.1 Mengenal unit gram dan
kilogram.
|
(i)
Mengenal unit kilogram dan unit gram dengan
memerhatikan senggatan pada alat
penimbang.
(ii) Mengenal jisim dalam unit :
(a)
g
(b)
kg
(iii) Menulis jisim yang diberi
dalam :
(a)
gram dengan menggunakan simbol g.
(b)
kilogram dengan menggunakan simbol kg.
|
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 15
B1D2E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 15
|
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
11.
JISIM
|
11.2 Menimbang dalam unit
gram dan kilogram.
|
(i) Menimbang dan merekodkan
objek yang
jisimnya dalam :
(a)
gram
(b)
kilogram
|
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 15
|
|
11.3 Menganggar dalam unit
gram dan kilogram.
|
(i)
Menganggar jisim sesuatu objek dalam unit
gram dan kilogram dan bandingkan
anggaran
dengan timbangan sebenar.
|
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 15
|
||
SUKATAN DAN GEOMETRI
12. ISIPADU CECAIR
|
12.1 Mengenal unit milliliter
dan liter.
|
(i) Mengenal unit milliliter dan liter dengan
memerhatikan senggatan pada silinder
penyukat.
(ii) Mengenal isipadu cecair dalam unit :
(a)
ml
(b)
l
(iii) Menulis isipadu yang diberi dalam :
(a)
milliliter dengan menggunakan simbol ml
(b)
liter dengan menggunakan simbol l
|
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 16
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 16
|
|
12.2 Menyukat dalam unit
milliliter dan liter.
|
(i)
Menyukat, menanda dan merekodkan isipadu
cecair yang ditentukan dalam :
(a)
milliliter
(b)
liter
|
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 16
|
||
12.3 Menganggar dalam unit
milliliter dan liter.
|
(i)
Menganggar isipadu cecair dalam unit milliliter
dan liter dan bandingkan dengan sukatan
sebenar.
|
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen
m/s 16
|
||
MINGGU
|
BIDANG PEMBELAJARAN /
TAJUK
|
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
|
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk
……….
|
STANDARD PRESTASI
|
SUKATAN DAN GEOMETRI
13.
RUANG
|
12.1 Mengenal pasti bentuk
tiga dimensi.
|
(i)
Mengenal pasti bentuk tiga dimensi berdasarkan
huraian.
(ii) Mengenal pasti bentuk asas bagi bentuk tiga
dimensi.
|
B1D5E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 17
B2D7E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 17
|
|
12.2 Mengenal pasti bentangan
bentuk tiga dimensi.
|
(i)
Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk tiga
dimensi : kubus, kuboid, pyramid tapak
segiempat sama, silinder dan kon.
|
B3D6E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 17
B4D1E6
Rujuk Standard Dokumen
m/s 17
|
||
12.3 Mengenal pasti bentuk
dua dimensi.
|
(i)
Mengenal pasti bentuk dua dimensi berdasarkan
huraian.
(ii) Melukis bentuk asas bagi bentuk dua dimensi
:
segiempat sama, segiempat tepat,
segitiga dan
bulatan.
|
B1D5E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 17
B2D7E1
Rujuk Standard Dokumen
m/s 17
|
No comments:
Post a Comment