Pages

Tuesday, December 20, 2011

RPT Matematik Tahun 2


RANCANGAN MENGAJAR TAHUNAN MATEMATIK TAHUN 2


MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

1.       NOMBOR BULAT HINGGA 1000.


1.1     Menama dan menentukan nilai nombor.

(i)  Menamakan nilai nombor hingga 1000 :
(a) Membaca sebarang nombor yang diberi
     dalam perkataan.
(b) Menyebut sebarang nombor yang diberi
     dalam bentuk angka.
(c) Memadan angka dengan namanya dalam
     perkataan.


B1D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 1
(ii)  Menentukan nilai nombor hingga 1000 :
(a) Menunjukkan kuantiti bagi nombor yang
     disebut dengan menggunakan objek,
      gambar, garis nombor dan abacus 4 : 1.
(b) Memadankan kumpulan objek dengan
      nombor.
(c) Menyusun kumpulan objek, kad gambar dan
     kad angka mengikut tertib menaik dan tertib
     menurun.
(d) Membandingkan dua nombor dan menyebut
      sebarang nombor yang terletak di antaranya.


B2D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 1






MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

1.       NOMBOR BULAT HINGGA 1000.


1.2  Menulis nombor.

(i) Menulis sebarang nombor hingga 1000
     apabila diberi nombor itu dalam perkataan.
(ii) Menulis dalam perkataan sebarang nombor
      hingga 1000.





1.3    Melengkapkan sebarang
        rangkaian nombor.
(i)  Membilang nombor dalam lingkungan 1000
      secara :
(a)     seratus-seratus
(b)     sepuluh-sepuluh
(c)     satu-satu
(d)     dua-dua
(e)     lima-lima
tertib menaik dan menurun.

(ii)  Melengkapkan sebarang rangkaian nombor
       dalam lingkungan 1000 secara :
(a)     seratus-seratus
(b)     sepuluh-sepuluh
(c)     satu-satu
(d)     dua-dua
(e)     lima-lima
tertib menaik dan menurun.


B2D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 1





B2D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 1





MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI




NOMBOR DAN OPERASI

1.  NOMBOR BULAT
     HINGGA 1000.



1.4    Menentukan nilai tempat bagi sebarang nombor.

(i)   Menamakan nilai tempat bagi setiap digit
       dalam sebarang nombor hingga 1000.
(ii)  Menyatakan nilai digit bagi sebarang
       nombor hingga 1000.
(iii) Menyatakan nilai tempat dan nilai digit
       bagi sebarang nombor dengan
       menggunakan abakus 4:1.
(iv)  Mencerakinkan sebarang nombor dalam :
(a)     sebutan ratus, puluh dan sa
(b)     bentuk panjang yang menunjukkan nilai setiap digit.



B2D2E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 2


B2D2E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 2
1.5    Membundarkan sebarang
       nombor kepada puluh
       dan ratus terdekat.

(i) Membundarkan sebarang nombor hingga
     1000 kepada puluh dan ratus terdekat.
B3D2E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 2


NOMBOR DAN OPERASI

2.       TAMBAH DALAM
        LINGKUNGAN 1000.


2.1  Menambah sebarang dua
       nombor.
(i)  Menambah sebarang dua nombor hingga
      tiga digit tanpa menggumpul semula.
(ii) Menambah sebarang dua nombor hingga
      tiga digit dengan menggumpul semula dari :
(a)     sa ke puluh
(b)     puluh ke ratus
(c)     sa ke sepuluh dan puluh ke ratus hasil tambahnya hingga 1000.
(iii)  Menambah sebarang dua nombor dengan
        menggunakan abakus 4:1.

B3D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 3

MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

2.       TAMBAH DALAM
        LINGKUNGAN 1000.

2.2    Menambah sebarang tiga nombor.

(i)  Menambah sebarang tiga nombor hingga
      tiga digit tanpa menggumpul semula.
(ii) Menambah sebarang tiga nombor hingga
      tiga digit dengan menggumpul semula dari :
(a)     sa ke puluh
(b)     puluh ke ratus
(c)     sa ke sepuluh dan puluh ke ratus hasil tambahnya hingga 1000.
(iii)  Menambah sebarang tiga nombor dengan
        menggunakan abakus 4:1.

B3D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 3



2.3    Menyelesaikan masalah tambah.

(i)  Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
      tambah yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang
      melibatkan penambahan dua nombor.



B4D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 3




NOMBOR DAN OPERASI

3.       TOLAK DALAM
        LINGKUNGAN 1000.

3.1  Menolak sebarang dua
       nombor.
(i)  Menolak sebarang dua nombor hingga
      tiga digit tanpa menggumpul semula.
(ii) Menolak sebarang dua nombor hingga
      tiga digit dengan menggumpul semula dari :
(a)     Puluh ke sa
(b)     Ratus ke puluh
(c)     Ratus ke puluh dan puluh ke sa
(iii)  Menolak sebarang dua nombor dengan
        menggunakan abakus 4:1.

B3D1E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 4


MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI





NOMBOR DAN OPERASI

3.       TOLAK DALAM
        LINGKUNGAN 1000.

3.2    Menolak berturut-turut
        dua nombor daripada
        sebarang nombor.
(i)  Menolak berturut-turut dua nombor
      daripada sebarang nombor hingga 1000
      tanpa dan dengan menggumpul semula.
(ii)  Menolak berturut-turut dua nombor
       daripada sebarang nombor hingga 1000
       dengan menggunakan abakus 4:1.
B3D1E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 4

3.3    Menyelesaikan masalah tolak.

(i)  Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
      tolak yang diberi.
(ii) Menyelesaikan masalah harian yang
      melibatkan penolakan dua nombor.
B4D1E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 4




NOMBOR DAN OPERASI

4.       DARAB



4.1    Menulis ayat matematik
        bagi operasi darab.
(i)  Membina dan menyebut kumpulan sama banyak
      menggunakan :
(a)      bahan konkrit
(b)     gambar
(c)      garis nombor
(ii) Menulis ayat matematik tambah berulang :
(a)      dua-dua
(b)     lima-lima
(c)      sepuluh-sepuluh
(d)     empat-empat
(iii) Memperkenalkan simbol darab dan sama
       dengan :
(a)      Mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang relevan dalam konteks darab.
(b)     Menulis simbolnya.
(c)      Menggunakan sImbol bagi menulis ayat matematik berdasarkan situasi yang diberi.










B1D3E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 5

MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

4.       DARAB



4.1    Menulis ayat matematik
bagi operasi darab.
(iv)  Menulis ayat matematik darab apabila diberi
        kumpulan dua-dua, lima-lima, sepuluh-sepuluh
        dan empat-empat berbantukan :
(a)     objek
(b)     gambar
(c)     garis nombor
yang sama banyak.
(v)  Menulis operasi darab yang sama jawapannya
       dengan operasi darab yang diberi dengan
       mengubah susunan nombor yang didarabkan.

B3D1E3
Rujuk Standard Dokumen m/s 5




B3D1E4
Rujuk Standard Dokumen m/s 5



4.2    Melengkapkan ayat matematik darab.

(iv)               Membina sifir dua, lima, sepuluh dan empat
      dengan berpandukan :
(a)     objek konkrit
(b)     gambar
(c)     garis nombor
(ii)  Menentukan nilai bagi sifir satu dan sifir.
(iii) Melengkapkan ayat matematik darab yang
       melibatkan sifir dua, lima, 10, empat, satu dan
       sifar.










MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

(iv)               DARAB


4.3    Menyatakan secara spontan sifir darab.


(iv)               Menyatakan secara spontan sifir dua, lima,
      sepuluh, empat, satu dan sifar mengikut :
(a)     tertib menaik
(b)     rawak
(c)     salah satu daripada dua nombor yang didarab untuk memberi hasil darab tertentu.
(ii)  Menunjukkan hasil darab dengan menggunakan
       ymbol 4:1.





4.4    Menyelesaikan masalah
harian yang melibatkan
        sifir darab.

(iv)               Menggunakan sifir dua, lima, 10 dan empat
      bagi :
(a)     Mereka cerita berdasarkan ayat matematik darab yang diberi.
(b)     Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pendaraban dua nombor.


B4D1E3
Rujuk Standard Dokumen m/s 6












MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI


NOMBOR DAN OPERASI

5.       BAHAGI



5.1     Menulis ayat matematik bagi operasi bahagi.


(iv)               Mengelaskan kepada kumpulan dua-dua, lima-
      lima, sepuluh-sepuluh dan empat-empat dengan
      menyatakan kumpulan yang diperoleh dengan
      menggunakan :
(a)     objek
(b)     gambar
(c)     garis nombor
(ii)  Memperkenalkan ymbol bahagi dan sama 
       dengan :
(a)     Mengguna dan mempelbagaikan perbendaharaan kata yang relevan dalam konteks bahagi.
(b)     Menulis simbolnya
(c)     Menggunakan symbol bahagi dan sama dengan bagi menulis ayat matematik berdasarkan situasi yang diberi.
(iii)  Menulis ayat matematik berdasarkan aktiviti :
(a)     penggumpulan
(b)     pengongsian
(c)     tolak berturut-turut
(d)     songsangan operasi darab









B1D3E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 7






B3D1E4
Rujuk Standard Dokumen m/s 7






MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI


NOMBOR DAN OPERASI

5.       BAHAGI



5.2     Melengkapkan ayat
matematik bahagi.

(iv)               Melengkapkan ayat matematik yang melibatkan
      pembahagian dengan dua, lima, sepuluh dan           
      empat berpandukan :
(a)     objek konkrit
(b)     gambar
(c)     garis nombor
(ii)  Menentukan nilai bagi pembahagian dengan
       satu.
(iii)  Menetukan nilai bagi pembahagian melibatkan
        nombor yang dibahagi adalah sifar.
(iv)  Melengkapkan ayat matematik bahagi yang
        melibatkan sifir dua, lima, 10, empat, satu dan
        sifar.
B4D1E4
Rujuk Standard Dokumen m/s 7



5.3     Menyatakan secara spontan yang melibatkan pembahagian.

(i)  Menyatakan secara spontan pembahagian
      dengan dua, lima, 10, empat, satu dan sifar
      mengikut :
(a)     tertib menaik
(b)     rawak
(c)     salah satu daripada dua nombor yang dibahagi untuk memberi hasil bahagi tertentu dalam pembahagian apabila disoal.
(ii)  Membahagi dengan menggunakan abakus 4:1.
B5D1E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 8



MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI


NOMBOR DAN OPERASI

5.     BAHAGI



5.4     Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan pembahagian.


(i)  Menggunakan pembahagian dengan dua, lima,
      10 dan empat bagi :
      (a)   Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
              bahagi yang diberi.
(c)     Menyelesaikan masalah harian yang
        melibatkan pembahagian dengan dua, lima,
        10, empat, satu dan sifar.


B4D1E4
Rujuk Standard Dokumen m/s 8

B5D1E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 8



NOMBOR DAN OPERASI

6.    PECAHAN

6.1    Menamakan pecahan
        wajar.
(i)  Mengenal pasti pecahan wajar yang
      pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga 10
      dengan menggunakan bahan konkrit, gambar
      dan lipatan kertas.
(ii)  Menyebut pecahan wajar satu perdua, satu
       pertiga, satu perempat, satu perlima, satu
       perenam, satu pertujuh, satu perlapan, satu
       persembilan dan satu persepuluh.
(iii)  Menamakan pecahan wajar yang
        pengangkanya hingga 9 dan penyebutnya 10.
(iv)  Melorek gambarajah mengikut pecahan yang
        diberi.
  




B2D3E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 9


B3D3E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 9







MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

6.       PECAHAN


6.2    Menulis pecahan wajar.


(i) Menulis pecahan wajar yang pengangkanya 1
     dan penyebutnya hingga 10 apabila disebut dan
     mengikut lorekan pada gambarajah.



6.3    Membandingkan nilai dua pecahan wajar.

(i)   Membandingkan nilai dua pecahan wajar yang
       pengangkanya 1 dan penyebutnya hingga 10
       dengan berpandukan lipatan kertas, papan
       pecahan dan gambarajah.

B3D3E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 9



NOMBOR DAN OPERASI

7.   PERPULUHAN


7.1    Mengenal pasti konsep perpuluhan.

(i)  Menukar pecahan persepuluh kepada
      perpuluhan.
(ii)  Menyebut perpuluhan sifar perpuluhan satu 
       hingga sifar perpuluhan sembilan dengan betul.
(iii) Menunjukkan nombor 0.1 hingga 0.9 pada garis
       nombor.
(iv)  Melorek gambarajah mengikut perpuluhan
        yang diberi.



B2D4E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 10

B3D4E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 10



7.2   Menulis Perpuluhan.
(i)  Menulis sifar perpuluhan satu hingga  sifar
      perpuluhan sembilan apabila disebut mengikut
      lorekan pada gambarajah dan pada garis
      nombor.





7.2    Membandingkan nilai perpuluhan

(i)  Memandingkan nilai sifar perpuluhan satu
      hingga sifar perpuluhan sembilan dengan
      berpandukan lipatan kertas, garis nombor dan
      gambarajah.
B3D4E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 10

MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

8.    WANG HINGGA RM100

8.1   Mengenal dan menyebut
        nilai mata wang
        Malaysia.


(i)  Mengenal pasti mata wang kertas RM50 dan
      RM100.
(ii)  Mewakilkan nilai wang dengan menggunakan
       abakus 4:1.
(iii)  Menyatakan gabungan beberapa keping wang
        yang memberikan jumlah nilai yang tertentu
        hingga RM100.

B1D4E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 11


B2D5E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 11



8.2   Menambah nilai wang

(i)   Menambah dua nilai wang yang melibatkan :
       (a)  ringgit
       (b)  sen
       (c)  ringgit dan sen
       dan jumlahnya tidak melebihi RM100.
(ii)  Menambah tiga nilai wang yang melibatkan :
       (a)  ringgit
       (b)  sen
       (c)  ringgit dan sen
       dan jumlahnya tidak melebihi RM100.


B3D1E5
Rujuk Standard Dokumen m/s 11








MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



NOMBOR DAN OPERASI

8.  WANG HINGGA RM100.

8.3  Menolak nilai wang.

(i)  Menolak dua nilai wang yang melibatkan :
       (a)  ringgit
       (b)  sen
       (c)  ringgit dan sen
(ii)  Menolak berturut-turut dua nilai wang daripada
       sebarang nilai wang hingga RM100 yang
       melibatkan :
       (a)  ringgit
       (b)  sen
       (c)  ringgit dan sen


B3D1E6
Rujuk Standard Dokumen m/s 11





8.4     Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan operasi tambah dan operasi tolak.


(i)  Mereka cerita berdasarkan ayat matematik
      tambah dan tolak yang melibatkan wang.
(ii)  Menyelesaikan masalah harian yang melibatkan
       operasi tambah dan tolak berkaitan dengan
       wang.


B4D1E5
Rujuk Standard Dokumen m/s 12











MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK

STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….

STANDARD PRESTASI



SUKATAN DAN GEOMETRI

9.  MASA DAN WAKTU

9.1     Menyatakan waktu dalam jam dan minit.

(i)   Mengenal tanda senggatan minit pada muka
       jam.
(ii)  Mengenal tanda senggatan dan angka yang
       menandakan gandaan lima minit pada muka
       jam.
(iii) Menyata dan menunjukkan waktu dalam jam  
       dan gandaan lima minit.
(iv) Menukar waktu dalam jam dan gandaan
       lima minit daripada perkataan kepada bentuk
       angka dan sebaliknya.
(v) Merekodkan waktu dalam jam dan gandaan lima
      minit dalam bentuk angka.
(vi) Merekodkan aktiviti harian mengikut waktu
       dalam jam dan minit.
B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 13


B3D5E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 13



9.2     Menyatakan perkaitan dalam waktu.
(i)  Menyatakan perkaitan :
      (a)  hari dengan jam
      (b)  jam dengan minit
B3D5E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 13



SUKATAN DAN GEOMETRI

10.  PANJANG

10.1   Mengenal unit sentimeter dan meter.

(i)   Mengenal unit sentimeter dan meter dengan
       memerhatikan senggatan pada pembaris dan pita ukur.
(ii)  Mengenal ukuran panjang dalam unit :
(a)     cm
(b)     m
(iii)  Menulis ukuran panjang yang diberi dalam :
(a)     sentimeter dengan menggunakan simbol
       cm.
(b)     meter dengan menggunakan simbol m.

B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 14

MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI



SUKATAN DAN GEOMETRI

10.    PANJANG



10.2   Mengukur dalam unit sentimeter dan meter.

(i)  Mengukur dan menandakan jarak yang
      ditentukan dalam unit :
(a)     sentimeter
(b)     meter
(ii)  Mengukur dan merekodkan ukuran panjang
       objek dalam unit :
(a)     sentimeter
(b)     meter
(iii) Melukis garis lurus mengikut ukuran yang
       diberi dalam unit :
(a)     sentimeter
(b)     meter





B3D5E3
Rujuk Standard Dokumen m/s 14




10.3   Menganggar dalam unit
         sentimeter dan meter.

(i)  Menganggar panjang suatu objek dalam unit
      sentimeter dan unit meter dan bandingkan
      anggaran dengan ukuran sebenar.
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 14



SUKATAN DAN GEOMETRI

11.  JISIM

11.1   Mengenal unit gram dan kilogram.

(i)  Mengenal unit kilogram dan unit gram dengan
      memerhatikan senggatan pada alat penimbang.
(ii) Mengenal jisim dalam unit :
(a)     g
(b)     kg
(iii) Menulis jisim yang diberi dalam :
(a)     gram dengan menggunakan simbol g.
(b)     kilogram dengan menggunakan simbol kg.

B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 15

B1D2E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 15


MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI




SUKATAN DAN GEOMETRI

11.  JISIM

11.2   Menimbang dalam unit gram dan kilogram.

(i)       Menimbang dan merekodkan objek yang
       jisimnya dalam :
(a)     gram
(b)     kilogram

B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 15

11.3   Menganggar dalam unit gram dan kilogram.

(i)  Menganggar jisim sesuatu objek dalam unit
      gram dan kilogram dan bandingkan anggaran
      dengan timbangan sebenar.
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 15



SUKATAN DAN GEOMETRI

12.   ISIPADU CECAIR

12.1   Mengenal unit milliliter dan liter.

(i)   Mengenal unit milliliter dan liter dengan
       memerhatikan senggatan pada silinder
       penyukat.
(ii)  Mengenal isipadu cecair dalam unit :
(a)     ml
(b)     l
(iii)  Menulis isipadu yang diberi dalam :
(a)     milliliter dengan menggunakan simbol ml
(b)     liter dengan menggunakan simbol l

B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 16

B2D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 16



12.2   Menyukat dalam unit milliliter dan liter.

(i)  Menyukat, menanda dan merekodkan isipadu
      cecair yang ditentukan dalam :
(a)     milliliter
(b)     liter

B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 16
12.3   Menganggar dalam unit
         milliliter dan liter.
(i)  Menganggar isipadu cecair dalam unit milliliter
      dan liter dan bandingkan dengan sukatan
      sebenar.
B3D2E2
Rujuk Standard Dokumen m/s 16

MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN / TAJUK
STANDARD KANDUNGAN
Murid dibimbing untuk ……
STANDARD
PEMBELAJARAN
Murid berupaya untuk ……….
STANDARD PRESTASI




SUKATAN DAN GEOMETRI

13.  RUANG

12.1   Mengenal pasti bentuk tiga dimensi.

(i)  Mengenal pasti bentuk tiga dimensi berdasarkan
      huraian.


(ii)  Mengenal pasti bentuk asas bagi bentuk tiga
       dimensi.

B1D5E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 17

B2D7E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 17

12.2   Mengenal pasti bentangan bentuk tiga dimensi.


(i)  Mengenal pasti pelbagai bentangan bentuk tiga
      dimensi : kubus, kuboid, pyramid tapak
      segiempat sama, silinder dan kon.


B3D6E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 17

B4D1E6
Rujuk Standard Dokumen m/s 17



12.3   Mengenal pasti bentuk dua dimensi.

(i)  Mengenal pasti bentuk dua dimensi berdasarkan
      huraian.


(ii)  Melukis bentuk asas bagi bentuk dua dimensi :
       segiempat sama, segiempat tepat, segitiga dan
        bulatan.

B1D5E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 17

B2D7E1
Rujuk Standard Dokumen m/s 17

No comments:

Post a Comment